Montessoripedagogiikka on aatteellisesti sitoutumaton kasvatusmenetelmä, joka perustuu italialaisen pedagogin ja lääkärin Maria Montessorin (1870-1952) luomaan kasvatusajatteluun. Montessorimenetelmää käytetään kouluissa ja päiväkodeissa ympäri maailmaa.

Montessori pedagogy is an ideologically neutral educational method based on the educational philosophy created by the Italian educator and physician Maria Montessori (1870-1952). The Montessori method is used in schools and daycare centers around the world.

Aktiivinen lapsi

Montessoripedagogiikassa lapsi nähdään tiedonjanoisena oppijana, joka tutkii aktiivisesti ympäristöään. Havainnoimalla lapsia kasvattaja saa tärkeää tietoa kunkin lapsen kehitystasosta ja siitä, millaista ohjausta ja oppimismateriaalia hän tarvitsee. Kasvattaja kunnioittaa lapsen pyrkimystä ohjata itse itseään ja valita opettelemiaan asioita ja taitoja.

The Active Child

In Montessori pedagogy, a child is seen as a curious learner who actively explores their environment. By observing children, educators gain valuable insights into each child's developmental stage and their needs for guidance and learning materials. Educators respect the child's desire to guide themselves and choose what they want to learn and master.

Herkkyyskaudet

Montessoripedagogiikassa huomioidaan varhaiskasvatusikäisten lasten erilaiset herkkyyskaudet. Aistien kehittämisen herkkyyskaudella lapsi jäsentää ympäristöään eri aistiensa avulla. Kielellisen kehityksen herkkyyskausi käsittää lukemaan oppimisen ja kirjoittamisen. Järjestyksen herkkyyskaudella järjestys ympäristössä ja päivärutiineissa on lapselle tärkeää. Liikkeen koordinaation herkkyyskaudella lapsi kokeilee mielellään ponnistelua vaativia tehtäviä. Sosiaalisen käyttäytymisen herkkyyskaudella lapsen mielenkiinto kohdistuu kodin, päiväkodin ja oman yhteisön käytäntöihin.

Sensitive Periods

Montessori pedagogy takes into account the various sensitive periods in the early childhood years. During the sensory sensitivity period, a child organizes their environment using their different senses. The sensitivity period for language development includes learning to read and write. During the sensitivity period for order, a child places importance on order in their environment and daily routines. In the sensitivity period for coordination of movement, a child willingly explores challenging tasks. In the sensitivity period for social behavior, a child's interest is directed towards the practices in their home, daycare, and community.

Yksilöllistä oppimista tukeva välineistö

Montessoripäiväkodissa lapsen aktiivisuutta ja omatoimisuutta kunnioitetaan valmistellulla välineistöllä ja ympäristöllä. Välineistö ryhmitellään käytännön elämän töihin, aistimateriaaleihin, äidinkieleen, matematiikkaan ja kulttuuriin. Tehtävät etenevät yksinkertaisesta haastavampaan ja niiden avulla lapsi pystyy etenemään oman kehitystahtinsa ja kiinnostuksensa mukaisesti. Useimmat tehtävistä on suunniteltu niin, että lapsi huomaa itse virheensä ja saa siten mahdollisuuden keksiä ratkaisun itse.

Individualized Learning Materials

In a Montessori daycare, a child's activity and independence are respected through prepared materials and an environment. The materials are categorized into practical life activities, sensory materials, language, mathematics, and culture. Tasks progress from simple to more challenging, allowing a child to advance at their own pace and based on their interests. Most tasks are designed so that the child can recognize their own errors and, thus, have the opportunity to find solutions independently.

Sosiaaliset taidot

Kokoonnumme päivittäin yhteiseen piirituokioon, jossa lorujen ja laulujen lomassa harjoittelemme vuorovaikutustilanteita. Montessoripedagogiikassa myös lasten keskinäiset vuorovaikutussuhteet ovat merkittävässä roolissa lapsen kehityksessä. Eri ikäiset lapset toimivat yhdessä ja päivän aikana keskustellaan, leikitään ja lauletaan yhdessä. Lasten keskinäistä kilpailua vältetään, toisen työskentelyä kunnioitetaan ja lapselle annetaan vastuuta ympäristöstään. Näin lapsi oppii arvostamaan itseään ja ottamaan muut huomioon.

Social Skills

We gather daily for a group time where we practice interaction through poems and songs. In Montessori pedagogy, children's interactions with each other also play a significant role in a child's development. Children of different ages work together, engage in discussions, play, and sing together throughout the day. Competition among children is avoided, another child's work is respected, and children are given responsibility for their environment. This way, children learn to value themselves and consider the needs of others.